søndag 29. januar 2012

Søken etter stoffer i Düsseldorf.

Tidligtidlig torsdag morgen reiste jeg og Oddvar ut til flyplassen for å reise til Düsseldorf, Tyskland.  Hovedmålet var båtmessa i der.

Hele torsdagen ble jeg med på båtmessa. Oddvar ble overrasket, men det er mye å se på og jeg liker å være sammen med han på ting så…

P1270013

Fredag var det ingen bønn. Jeg skulle på stoffjakt.

Ohelene hadde hjulpet meg med å finne et kart med en del alternativer (Tusen takk, Ohelene) og jeg satte igang.

Kartbilde

 

Startet fra Graf Adolf Strasse, og gikk til Bahnstrasse. Da var klokka kvart på ti, og de åpnet ikke før ti. Jeg hadde mange andre steder, så jeg gikk bare, og tenkte jeg kunne gå tilbake senere. På veien mot Klosterstrasse, gikk jeg innom et apotek for å kjøpe meg en leppepomade. Veldig koselig og festlig ekspeditrise kunne fortelle meg at joda, den stoffbutikken i Klosterstrasse er veldig fin og  veldig veldig dyr!!!. Men om jeg fortsetter videre opp Oststrasse og inn Tonhallen (L52) så ligger et senter, Karstadt, de har også en del stoffer, men til mer normalpriser.

Med sekken på ryggen og kartet i hånda legger jeg ivei.

Stoffbutikken i Klosterstrasse er oppsporet. De åpner ikke før klokka er 11, så jeg vindusshopper bittelitt. Finner ingenting som ser ut til å falle i smak derfra, så jeg tenker som så at med ingen fristelser i vinduet og kunnskap om prisen så går jeg bare videre. Med et speielt prosjekt i tanken, så hadde jeg nok gått tilbake igjen.

Finner Karstad, med store bokstaver på veggen. Oversikten i inngangen viser at jeg skal opp i 2.etasje. Kommer opp rulletrappa, og første jeg ser er en stoor flate, med garn, bånd og litt lengre bak, masse stoffer.  Kunne kjøpt mye og mengder, men visste jeg skulle ha det med hjem også, så det begrenset seg til dette..

Tre bomullsstoffer, fôrstoff, taft med broderi, elastisk palljettbånd og en usynlig glidelås.(litt vanskelig å forklare når betjeningene ikke kan engelsk, men det gikk til slutt)

P1290022

 

P1290024P1290026P1290027P1290028

Fra Tonhallen strasse gikk jeg  til jeg fant Steinstrasse. Der skulle det være to stoffbuttiker etter googlekartet. Kikket bare i vinduet på den ene, der tror jeg det var en skredder og ikke stoffutsalg. Den andre så jeg bare over veien, men skiltet fristet ikke.

Dermed gikk jeg til Berlinerstrasse, ned mot Graf Adolf Strasse (og Düsseldorf Hauptbahnhof) tilbake til butikken i Bahnstrasse.

Der fikk jeg med med dette:

P1290019

Et lyseblått “discoparty”stoff. Glitter og glam. To blå “diamantknapper”, sløyfebånd til den alldeles nydelig blå velouren som ligger som bakstykket på bildet. Den fargen er alldeles himmelsk, bokstavlig talt. Minner meg om mørk himmelblå,  likke etter at sola har gått helt ned om kvelden en fin sommeraften. JEg falt for det med en gang. Her kunne jeg også ha tatt med MYE mer. Var nok en finere butikk enn Karstad, men denne hadde også normale priser.

Denne runden brukte jeg tre timer til beins, og er fryktelig stolt over at jeg klarte å begrense meg. Fargerik og gøyal jersey/interlock fant jeg ikke.

Så etter en kort tur på hotellet å tømme sekken for stoffer, gå ned til Haubtbahnhof for å ta U-bahn til Messe Nord og treffe Oddvar igjen. Han var igjen overrasket over at jeg ikke brukte lengre tid på stoffsanking.

Der fant vi visst drømmebåten. Vi som ikke en gang har tenkt på å køpe ny båt. Vi trives godt med Zephyr.

Et lite bildet av drømmen..

P1270014

Når jeg kom hjem til gamlelandet og hentet posten, lå det den pakke til meg. Ene stoffet fra Fabelblå var utsolgt i forrige forsending, så det kom nå, sammen med en halvmeter unnskylding som var supersøt.

P1290017

Båtstoffet har lillebror allerede lagt inn bestilling på, og det var i utgangspunktet beregnet til lillematrosen vår. Så godt det falt i smak. Snuppå syntes, i likhet med mammaen, at Pandaene var supersøte, så de blir nok noe til henne.

Flott avsluttning på en kjempekoselig tur det?

Ingen kommentarer: