søndag 23. november 2008

Brann i en stjerneklar natt.

Jeg våknet i natt av en forferdelig irriterende hvinende lyd. Huset var stille, så det var ikke en av ungene. Kunne ane i glipen ved rullegardinet at ute er det helt bekkmørkt. Lyden ville ikke gi seg. Etter en lang stund, som viste seg i ettertid å være maks 25 min, fant jeg ut at jeg skulle kikke ut av vinduet og se om jeg kunne se noe som kunne gi ett hint om hva lyden var. Så en bil med baklykter som lyste rødt i nattemørket, og store gråhvite skyer av røyk mot en fullstendig stjerneklar himmel. Finner ikke roen etterpå. Tenkte egentlig ikke på husbrann, mer på gressbrann, siden det var så hvit røyk. Kler på meg littegrann og går mot bakketoppen. Der ser jeg brannmannskapet i full vigør med vann i slangene. Ser det lyser oransjerødt mellom taksteinene. Hører de starter motorsaga for å komme seg til, regner jeg med. Står ikke så lenge, for overgangen fra varm og god dundyne til -2 grader ble for stor i bare nattasen. Treffer på en av naboene, han våknet av blålysene. Han kunne fortelle at alle visstnok var i sikkerhet. Heldigvis for det. Til vanlig bor det 7-8 personer i dette huset, fem av de er barn.

Huff, for en natt.

Ingen kommentarer: